Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Londyńska suknia wieczorowa i strój do porannej jazdy konnej, La Belle Assemblée, John Bell , 1808, Wielka Brytania, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, www.lacma.org
Na rycinie jedna z kobiet przedstawiona jest w zielonym porannym stroju do jazdy konnej o kroju z wysoko podkreśloną talią. Strój składa się z prostej, długiej spódnicy i ze spencerka – krótkiego żakietu z wąskimi, bardzo długimi rękawami. Suknię do konnej jazdy często stanowiła gładka, przymarszczona z tyłu, spódnica podtrzymywana szelkami zakładana na koszulę. NPG D47539; 'Fashionable Riding & Full Dress', October 1806 - Portrait - National Portrait Gallery

Spencer zapinany jest z przodu na pojedynczy rząd żółtych guziczków, być może metalowych. Dekolt zakończony jest wysoką stójką okalającą szyję i wykończony żółtym sznureczkiem. Pod szyją widać wywiązany halsztuk – krawat z białego batystu. Na głowie kobieta ma zielone nakrycie w formie kapelusika ozdobionego kokardą, żółtym sznureczkiem i żółtymi lamówkami. Dodatkiem są kremowe rękawiczki i buty.

Krój ubioru oprzeć można na wykroju wełnianej amazonki datowanej na 1810 r. szczegółowo opracowanej przez Janet Arnold w publikacji J.A. Patterns of Fashion 1. Autorka przypisała do wykroju daty 1795-1810. Podobny krój amazonek spotykamy jeszcze na portretach konnych z 1820 r. Théodore Gericault | Horsewoman | The Metropolitan Museum of Art (metmuseum.org) Spódnice sięgały stóp lub były znacznie dłuższe, podwiązywane by skrócić ich długość w razie potrzeby. Spencerki do jazdy konnej różniły się między sobą wykończeniami mankietów, rodzajami kołnierza, zapięciem lub zdobieniami.

Link do obiektu: https://collections.lacma.org/node/252627
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.