Stanisław Kostka Potocki, Jacques Louis David, 1781, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Główna Konkurs Sport i rekreacja Moda i obyczaje XVII w. Moda i obyczaje XVIII w. Moda i obyczaje XIX w. Sztuka krawiectwa
Sport i rekreacja
Ubiory do polowań i jazdy konnej w XVII w.
Ubiory sportowe w XVIII w.
Sprawdź się!
Ubiory sportowe w XIX w.
Automobiliści
W goglach i prochowcu
Płaszcz duster i gogle
Modni automobiliści
Artyści a strój automobilowy
Wyścigi i rajdy
Cykliści
Panowie w pończochach
O amazonkach
Golfiści
Zielona kamizelka
Czerwony frak
Dobry styl
Raj bez Ewy
"Ikona" mody golfowej
Knickerbockers dla kobiet
Kobiecości na polach golfowych
Jeźdźcy
Dandysi na koniach
Romantyczne lwice w cylinderkach
Smukła nóżka w bryczesach
Kąpielownicy
Dawni kąpielownicy i ich stroje
Kabiny i maszyny kąpielowe
Gorsety kąpielowe
Po I wojnie światowej
Krokieciści
Czerwony żakiecik
Krokiet
Kurtka Garibaldiego
Winslow Homer
II turniura
Ostatnie dobre lata
Łyżwiarze
Szkockie kratki i kożuszki
Dawni łyżwiarze
Ponętna nóżka
Gwiazdy łyżwiarstwa
Myśliwi
Od czerwonego rajtroka do marynarki norfoldzkiej
Czerwone kurtki
Bertie i jego marynarka
Szermierze
Tenisiści
Pokaz mody na korcie
Królewska gra
Wamsy, kamizelki, domowe czapki
Tenis ziemny
W gorsecie i tiurniurze na korcie
Wiktoriańskie damy
Wygodne stroje męskie
Biały sport
Walka o wygodę
Lata szalone, lata złote
Nowy styl, nowa sylwetka
Bogini kortu
Bitwa o szorty
Pończochy
Magdalena Bialic
Cykliści na stalowych rumakach – historia dawnych strojów na rower. Panowie w pończochach- o męskiej modzie rowerowej
Choć historia roweru swoim początkiem sięga XVII wieku, inaczej wygląda historia „specjalnych” strojów na rower. Jak ukazują nieliczne ryciny, które pochodzą z okresu od XVII do połowy XIX wieku, przez długi okres wielbiciele velocyferów, trycyklów, drezyn oraz bicykli, jeżdżąc na swoich pojazdach ubierali się w zwykłe, codzienne stroje modne w danej epoce. Mężczyźni nosili fraki, surduty i marynarki do których zakładali już długie spodnie ale zamiast poważnych cylindrów na głowach co raz częściej pojawiały się miękkie czapki tzw. kaszkiety lub słomiane kapelusze wioślarskie tzw. canotier. Ogólną cechą mody męskiej w XIX wieku był jej praktyczny i utylitarny charakter, w związku z tym mężczyźni nie musieli nawet szukać jakoś szczególnie wygodnych i odpowiednich strojów na rower, bo one już były obecne w ich codziennej garderobie. Strojem, który wyjątkowo nadawał się na przejażdżki rowerem była marynarka.
Może trudno w to uwierzyć, ale w tym okresie był to strój o charakterze wyłącznie sportowo-rekreacyjnym, który został około 1850 roku wprowadzano do męskiej szafy przez lubiących sporty i aktywny tryb życia Anglików. Jak pisze wybitny znawca mody Françoise Boucher : „[Marynarka] miała różne nazwy, zależnie od formy i materiału, z jakiego była wykonana. Noszono ją ze spodniami prążkowanymi lub w kratę i uważano za ubranie domowe lub „niedbałe”. Dopiero pod koniec Drugiego Cesarstwa pojawił się garnitur- marynarka, spodnie i kamizelka z tego samego materiału- jednak strój ten, aż do końca stulecia, był traktowany jako „niedbały”, to znaczy noszony tylko z rana, na wsi lub w podróży.”
W latach 70, 80, 90 XIX wieku, panowie jeżdżący na welocypedach, bicyklach oraz trochę później na rowerach o gumowych oponach i lekkiej, metalowej ramie, mieli bardzo szeroki wybór strojów, w które mogli ubrać się uprawiając cyklizm, począwszy od „cassualowych” garniturów a skończywszy na strojach o charakterze wybitnie sportowym. Trzeba zauważyć, że od końca lat 60. XIX wieku rower stał się nie tylko „narzędziem” służącym do uprawiania sportów ale przede wszystkim funkcjonalnym środkiem transportu, którym można było dostać się do pracy, domu itp. W związku z tym mężczyźni jeżdżący na rowerach obok strojów sportowych, nosili również stosowne garnitury oraz meloniki, które stanowiły ich strój do pracy .
W latach 80. XIX wieku najpopularniejszym strojem na rower był komplet, który składał się z białej koszuli z długim rękawem oraz dość obcisłych, prostych spodni, które zwykle sięgały lekko za kolano. Spodnie te mogły być w różnych kolorach, ciemnych i jasnych a na boku czasami miały wąski lampas. Ich cechą charakterystyczną były szerokie, skórzane paski z dużą, metalową klamrą, wciągane w szlufki w pasie spodni; ich zadaniem było podkreślenie charakterystycznej, zgrabnej, męskiej sylwetki o wąskich biodrach i szerokich ramionach. Do tego stroju panowie nosili małe krawatki wiązane pod kołnierzem koszuli oraz różnego rodzaju nakrycia głowy, począwszy od kapeluszy typu canotier, czapek przypominających toczki, czapki z pojedynczym lub podwójnym daszkiem skończywszy na kapeluszach z podwiniętymi bokami związanymi na czubku głowy. Na nogi wkładano ciemne, prążkowane pończochy oraz płytkie, skórzane, sznurowane buty na płaskiej podeszwie.
Tego typu komplet, można uznać za strój o charakterze sportowo – rekreacyjnym, do którego w latach 80. XIX wieku dołączył jeszcze jeden element- w postaci Norfolk jacket czyli marynarki norfolkdzkiej.
Owa marynarka norfoldzka, została wprowadzona w modę męską dzięki Księciu Walii, późniejszemu królowi Anglii –Jerzemu VII. Ów książę, którego nazywano Bertie, był synem królowej Wiktorii i to po matce odziedziczył niezbyt wysoką i krępą sylwetkę, która z wiekiem się co raz bardziej zaokrąglała. Bertie był zapalonym fanem polowań na bażanty w królewskiej rezydencji Sandringham w hrabstwie Norfolk. Ponieważ skarżył się swojemu krawcowi na niewygodę swoich strojów do polowań, ten miał wymyślić dla niego specjalną marynarkę, która była jednorzędowa, dość luźna, zapinana w talii na charakterystyczny pasek a z tyłu miała specjalne plisy dzięki, którym książę mógł swobodnie ruszać ramionami. Dzięki temu specjalnemu krojowi, w czasie polowania łatwiej było też podnosić ramiona gdy przystępowano do oddania strzału. Marynarki tego typu szyto najczęściej z doskonałej jakości angielskich tweedów w charakterystyczną drobną krateczkę. Marynarkę norfoldzką można było nosić z kamizelką, spodniami i kaszkietem, które były uszyte z tego samego materiału. Ze względu na komfort noszenia, bardzo szybko została zaadoptowana przez panów do uprawiania innych sportów m.in. cyklizmu.
W latach 90. XIX wieku, w męskiej modzie rowerowej pojawił się nowy strój, który cieszył się największą popularnością szczególnie wśród cyklistów biorących udział w wyścigach rowerowych. Najczęściej składa się on z obcisłych spodni sięgających przed kolano oraz bluzy w paski, wkładanej przez głowę. Obok wzoru w szerokie pasy bardzo popularne były również bluzy jednokolorowe. Typowym uzupełnieniem tego kompletu były ciemne skarpetki i płytkie, sznurowane buty oraz czapka z daszkiem.
Obok bluz z długim rękawem, bardzo popularne były również koszulki z krótkim rękawem wkładane przez głowę, które noszono do owych obcisłych spodni przed kolano. Omawiając te stroje warto zwrócić uwagę na zastosowanie nowych materiałów, z których je szyto. Do tej pory stroje sportowo-rekreacyjne (nie tylko rowerowe) były przede wszystkim szyte z grubych i mocnych materiałów wełnianych, tweedów, flaneli, płótna. W latach 90. XIX wieku zaczęto stosować nowe tkaniny takie jak bawełna, jersey i cienka dzianina w drobne prążki, z których szyto te sportowe bluzy i koszulki z krótkim rękawem.
Strój rowerowy, który pojawił się w latach 90. XIX wieku, można uznać za klasyczny ubiór sportowy, którego elementy takie jak bluza wkładana przez głowę, koszulka z krótkim rękawem czy obcisłe spodnie, weszły na stałe do kanonu mody sportowej.
Lata 90. XIX wieku przyniosły nie tylko dużą rozmaitość męskiej mody rowerowej ale ogólnie niezwykły rozkwit cyklizmu. Jak pisze Wojciech Lipoński: „Cyklizm [to] nurt obyczajowy cieszący się szczytową popularnością ok. 1885-1900, polegający na wykorzystaniu bicykla, następnie roweru jako pretekstu i sposobu wyodrębnienia społecznego. Cyklizm powodował rozwój odpowiedniego stroju, obyczaju, języka, a także całych instytucji, jak prasa i organizacje o charakterze sportowo-turystycznym. Nieformalnym centrum cyklizmu europejskiego był Wiedeń, gdzie tamtejsi cykliści wybudowali Pancyklikon, siedzibę z pomieszczeniami klubowymi, wydawnictwem, redakcją pisma itp. Poza Austrią cyklizm cieszył się znaczną popularnością głównie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, USA i na ziemiach polskich. W okresie przed pojawieniem się samochodu i motocykla miał znaczny wpływ na rozwój systemu dróg bitych w poszczególnych krajach, przyczynił się do powstania pierwszych znaków drogowych. Jako sposób wyróżnienia grupowego zanikł z początkiem XX wieku w związku z pojawieniem się motorowych środków komunikacji.”
Jednak tak naprawdę, prawdziwe szaleństwo na dwóch kółkach, przypada na dwudziestolecie międzywojenne. Mężczyźni, którzy w tym okresie zajmowali się cyklizmem zawodowo, nosili krótkie bawełniane spodenki oraz koszulki z krótkim rękawem, strój ten znany im był już w latach 80. i 90. XIX wieku oraz w początkach XX wieku.
Jedyną zamianą, jaka zaszła w tym sportowym komplecie był krój spodni, kiedyś obcisłych sięgających do kolana a teraz luźniejszych i często kończących się w połowie uda.
Bardzo interesująco wyglądały stroje noszone przez mężczyzn, którzy rower traktowali jako najtańszy środek transportu, turystyki i rekreacji. W latach 20. i 30. XX wieku, luźne spodnie do kolan popularnie zwane knickerbockers oraz marynarka norfoldzka, zostały zastąpione dwoma innymi elementami męskiej garderoby: swetrem oraz spodniami, które w Anglii nazywano plus-fours.
Farid Chenoune pisze: „Cóż może być prostszego niż sweter? Podobnie jak surrealista René Crevel, całe pokolenie szalonych lat dwudziestych zakochało się w wełnianych i bawełnianych wyrobach dziewiarskich, które sportowiec okresu międzywojennego nosił aby przeciwdziałać poceniu się.”1 Swetry noszone w tym okresie miały najróżniejsze fasony, wzory, kolory oraz materiały, z których je robiono, obok drogiego kaszmiru używano surowej wełny. Obok kardiganów, pulowerów i golfów, bardzo popularne były również wełniane kamizelki zapinane lub z dekoltem w kształcie litery V. To właśnie w dwudziestoleciu międzywojennym mamy do czynienia z „wywyższeniem swetra”, który wcześniej uchodził za strój noszony przez chłopów, marynarzy, robotników i raczej kojarzył się z niższymi warstwami i ciężką pracą. Tzw. klasa próżniacza, jeśli nosiła swetry to raczej na wsi i gdy uprawiano sporty, nie uchodził on za elegancki i reprezentacyjny element garderoby. Dzięki temu, że dwudziestoleciu międzywojennym zmienił się stosunek do swetrów zaczęto nosić je nie tylko na rower ale również uprawiając wiele innych sportów: golf, tenis, jachting, alpinizm, narciarstwo itd. Chenoune zauważa również, że: „Chociaż nawet największe paryskie domy towarowe takie jak Le Printemps relegowały wyroby dziewiarskie do działu z ubiorami sportowymi, moda na nie rozciągnęła się daleko poza stadiony sportowe i spotkania na świeżym powietrzu.” Do swetra najlepiej pasowały spodnie, które zostały wymyślone w Anglii w początkach lat 20. XX wieku, przez fanów gry w golfa. Mówiono o nich, że są nowocześniejszą wersją knicke/rbockers, dzięki zastosowaniu pełnego cięcia były one, wygodniejsze a ich cechą charakterystyczną były owe cztery cale materiału opadające poniżej kolana- stąd ich nazwa plus-fours ( czyli plus- cztery). Popularność tego typu spodni, doprowadziła w latach 30. XX wieku do powstania ich różnego rodzaju efemerycznych odmian takich jak plus-sixes, plus-eihts czy plus-tens, które tak naprawdę wyglądały prawie jak zwykłe długie spodnie. Warto dodać, że prawdziwe plus-fours były szyte w tym okresie z flaneli w szarym kolorze, która stała się niezwykle modna dzięki angielskim studentom z Oxfordu, których sportowa elegancja była kopiowana na całym świecie, szczególnie przez młodych ludzi.
Do swetra i plus-fours najczęściej zakładano koszule w jasnych kolorach oraz krawaty w paski, a na nogi jednokolorowe pończochy lub fantazyjne we wzorki, do tego sznurowane buty z charakterystycznym wydłużonym i lekko zaokrąglonym noskiem. Owe buty często były dwu kolorowe na przykład biało-czarne lub biało-brązowe. Na głowie miejsce słomkowych kapeluszy typu canotier zastąpiły miękkie, materiałowe czapki z daszkiem tzw. kaszkiety.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Deklaracja dostępności Wilanów dla Młodych Talentów

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Wilanów dla Młodych Talentów.

  • Data publikacji strony internetowej:
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest niezgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Treści niedostępne

  • Brak opisów alternatywnych do treści nietekstowych (np. zdjęć i ilustracji). Brakujące opisy są systematycznie uzupełniane. (1.1.1, A)
  • Treści na stronie nie mają jasnej struktury (nieprawidłowe użycie znaczników semantycznych) (1.3.1, A)
  • Strona jest oparta na tabeli i przez to nie jest zrozumiała dla osób z niepełnosprawnością wzroku (1.3.2, A)
  • Miejscami nie jest zapewniony wystarczający kontrast minimalny. (1.4.3, AA)
  • Przy powiększeniu do 200% tekst źle się wyświetla i w ogóle nie ma możliwości odczytania tekstu po prawej stronie (1.4.4, AA)
  • Jednoznakowych skrótów klawiszowych nie można wyłączyć ani przemapować. (2.1.4, A)
  • Brak możliwości pominięcia pewnych bloków strony. Nie działają skróty klawiaturowe. (2.4.1, A)
  • Tytuł jest identyczny na podstronach i na stronie głównej. (2.4.2, A)
  • Nie wszystkie elementy aktywne są opisane albo nie zawsze opis jest jednoznaczny. (2.4.4, A)
  • Stronę w danym serwisie można zlokalizować tylko za pomocą jednego sposobu. (2.4.5, AA)
  • Brak nagłówków (2.4.6, AA)
  • Brak znacznika lang="pl" (3.1.1, A; 3.1.2, AA)
  • Brak identyfikatorów bądź unikalnych identyfikatorów. (4.1.1, A)

Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności

  • Deklarację sporządzono dnia:
  • Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia:

Deklarację sporządzono na podstawie oceny podmiotu zewnętrznego przeprowadzonej przez Spółdzielnia Socjalna FADO.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

  • Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Maria Zielińska.
  • E-mail: mzielinska@muzeum-wilanow.pl
  • Telefon: 785905734

Każdy ma prawo:

  • zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.

Żądanie musi zawierać:

  • dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
  • wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
  • wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.

Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie będzie możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może tą samą drogą złożyć skargę w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej.

Skargi i odwołania

Po wyczerpaniu wskazanej procedury skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Pałac
  • Parking i najbliższy przystanek znajdują się w odległości ok. 300 m od pałacu.
    Z pobliskich przystanków autobusowych oraz parkingu do pałacu prowadzi kilka dróg. Bezpośrednio do muzeum dochodzi się po nierównej nawierzchni, która częściowo składa się z kamieni polnych (tzw. kocie łby), częściowo jest to nawierzchnia HanseGrand. 
  • Ze strony muzeum można pobrać plan pałacu i ogrodów z zaznaczonymi trudnościami oraz udogodnieniami architektonicznymi. Na planie zaznaczone są najwygodniejsze trasy dojścia do pałacu z najbliższych przystanków autobusowych oraz z parkingu.
  • Najdogodniejszym przejściem są pasy z sygnalizacją świetlną znajdujące się przy barze McDonald. Przechodzimy na drugą stronę ulicy, dochodzimy do ogrodzenia, po czym kierujemy się w prawo i cały czas idziemy prosto chodnikiem. Po drodze po lewej stronie mijamy szereg budynków oraz kościół, za którym zaczyna się teren muzeum.
  • Opis dojścia z pętli autobusowej do kasy a następnie do pałacu dostępny jest również w formacie tekstowym oraz jako opis słowny w formacie mp3.
  • Kasa muzeum znajduje się w budynku przy ul. St. Kostki Potockiego. Do środka wchodzi się po schodach. Dla osób z trudnościami w poruszaniu się przed kasą umieszczony jest słupek ze specjalnym przyciskiem. Po naciśnięciu przycisku pracownik kasy zgłosi się do Państwa.
  • Wejście do pałacu dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową znajduje się w prawym skrzydle pałacu (od Sieni Zielonej).
  • Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dostępne są parter pałacu oraz park. Muzeum dysponuje rampami rozkładanymi ułatwiającymi wjazd i wyjazd z pałacu oraz poruszanie się po parterze pałacowym. WAŻNE! Ze względu na historyczny charakter miejsca jeszcze nie wszystkie progi zostały usunięte, a długość ramp, jakie możemy zastosować w obecnych warunkach, pozwala na osiągnięcie kąta nachylenia przy wjeździe i wyjeździe wynoszącego 24%.
  • Uwaga! Ze względu na przejściowe trudności techniczne osoby poruszające się na wózkach elektrycznych czasowo nie mają możliwości wjazdu do pałacu. Niedogodności zostaną jak najszybciej usunięte.
  • Pierwsze piętro pałacu i Sala Uczt oraz poziom -1 nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową, w szczególności poruszających się na wózkach.
  • W każdym pomieszczeniu w pałacu znajduje się krzesło, z którego może skorzystać osoba potrzebująca odpoczynku.
  • W Galerii Północnej, Galerii Południowej oraz w Salonie Malinowym przygotowane zostały dodatkowe miejsca do siedzenia.
  • Toaleta dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich znajduje się w Ogrodzie Różanym.
  • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Oranżeria
  • Dla osób zwiedzających dostępny jest wyłącznie poziom 0.
  • Do wejścia dla zwiedzających prowadzą stopnie o łącznej wysokości 36 cm. Dodatkowo przy wejściu znajduje się próg o wysokości 6 cm. Muzeum dysponuje rampami rozkładanymi ułatwiającymi wjazd i wyjazd z Oranżerii.
  • Przestrzeń w Oranżerii jest duża i dostępna dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Pompownia
  • Budynek Pompowni nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
  • Do budynku prowadzi droga pokryta nierówną nawierzchnią. Przestrzeń przed budynkiem jest wyłożona kostką granitową o łupanej nawierzchni.
  • Przed drzwiami wejściowymi znajduje się próg o wysokości 7 cm.
  • Wewnątrz budynku ze strefy wejściowej do głównej powierzchni Pompowni, w której odbywają się warsztaty, prowadzą schody (do pokonania jest 85 cm). W chwili obecnej nie ma możliwości pokonania tych schodów. Zgodnie z zaleceniami audyty rozważany jest montaż podnośnika.
Villa Intrata
  • Dojście do budynku wyłożone jest nierówną nawierzchnią – granitowa kostka o powierzchni łupanej.
  • Budynek Villi Intraty nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich z powodu schodów, które znajdują się przy każdym z trzech wejść do budynku.
  • Dla budynku został wykonany audyt dostępności architektonicznej i pracujemy nad wdrożeniem optymalnego rozwiązania.
stat