Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Jan Dobrogost Krasiński, Michelangelo Palloni?, około 1700, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Jan Dobrogost Krasiński, słynny frankofil, ubrany jest w robe de chambre (robdeszan), czyli suknię domową. Jest ona niezwykle elegancka, z miękko układającej się tkaniny, być może aksamitu, obszerna, niekrępująca ruchów, w przeciwieństwie do dopasowanego justaucorps. Szata podszyta jest białą jedwabną tkaniną, widoczną w szerokich rękawach oraz na odrzuconych połach. Pod robdeszanem Krasiński nosi kamizelkę, prawdopodobnie z długimi rękawami, jak większość kamizelek w tym okresie. Kamizelka zapinana jest na drobne guziczki, złoty wąski galonik ozdabia dziurki od guzików, przy szyi widoczny jest niewielki wykładany kołnierzyk. Kamizelka uszyta jest ze srebrnolitej lśniącej tkaniny. W talii widoczny jest zapięty na niej dekoracyjny wąski pas. Pod szyją Krasiński zawiązany ma krawat- cienką batystową chustę o długich końcach, ozdobioną na węźle małą dyskretną spinką. Spod szerokich rękawów robe de chambre wysuwają się mankiety koszuli obrzeżone wąską, prawdopodobnie klockową koronką. Mimo prywatnego charakteru robe de chambre nie przestaje być tu szatą reprezentacyjną, co podkreśla także peruka à la lion- wysoka, rozdzielona po środku, dokładnie taka, jaką nosił na przełomie XVII i XVIII wieku król Francji, Ludwik XIV.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.