Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Konstanty Władysław Sobieski, Hyacinthe Rigaud- krąg, 1696, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Królewicz ubrany jest w szustokor z liliowoszarego aksamitu, z długimi rękawami rozszerzającymi się od łokcia i bardzo szerokimi mankietami. Szustokor był męskim ubiorem wierzchnim, długim do kolan, dopasowanym do sylwetki górą, dołem mniej lub bardziej rozszerzany. Nie miał kołnierza, a długość i szerokość rękawów zmieniały się zależnie od mody. W okresie, kiedy wykonany został portret królewicza, szustokory miały dość mocno poszerzony dół, który to efekt uzyskiwano poprzez wstawianie dodatkowych klinów. Widoczne na portrecie mankiety podszyte są jasnoczerwoną, prawdopodobnie jedwabną atłasową podszewką. Wzdłuż brzegów mankietów naszyte są w dość dużych odstępach guziki, prawdopodobnie metalowe. Mankiet ozdobiony jest haftem nicią srebrną, który biegnie wzdłuż jego brzegów, imitując rozcięcia dziurek od guzików. Haft o analogicznym wzorze znajduje się zapewne na obu połach przodu szustokora, zakrytych napierśnikiem, na klapach kieszeni, a także wzdłuż rozcięć pół z tyłu i na bokach. Na szyi królewicz ma zawiązany krawat obszyty na brzegach pasem delikatnej klockowej koronki. Peruka królewicza jest wysoko spiętrzona nad czołem, przedzielona pośrodku, z obfitymi lokami opadającymi na ramiona i plecy.
Warto przeczytać: link, link, link, link.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.