Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Jakub Ludwik Sobieski, malarz śląski, po 1691, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Najstarszy syn króla Jana III ubrany jest w ciemnobłękitny aksamitny szustokor nałożony na napierśnik. Szustokor był męskim ubiorem wierzchnim, długim do kolan, dopasowanym do sylwetki górą, dołem mniej lub bardziej rozszerzany. Nie miał kołnierza, a długość i szerokość rękawów zmieniały się zależnie od mody. Ubiór królewicza jest niezwykle elegancki: poły zdobi piękny, misterny haft srebrną nicią we wzory roślinne, w które wkomponowane zostały rozmieszczone w równych odstępach poziome imitacje zapięcia. Haft zdobił prawdopodobnie również rozcięcie pół z tyłu i na bokach, a także klapy kieszeni. Szustokor ma poły podszyte futrem gronostajowym. Z tego samego futra wykonane są również mankiety szustokora. Na szyi królewicza zawiązany jest krawat z cienkiego białego płótna. Krawaty w tym czasie miały formę prostokątnych chust, których końce obszywane były zwykle koronką. Na napierśniku widoczna jest czerwona wstęga z Orderem Złotego Runa. Królewicz Jakub nosi wysoką, obfitą białą perukę. Jako kilkunastoletni młodzieniec nosił długie, skręcone w loki włosy, podobnie jak młody Ludwik XIV. W latach osiemdziesiątych jego fryzury zaczynają się piętrzyć ku górze, analogicznie do fryzur kobiecych we Francji w tym okresie. Wreszcie w latach dziewięćdziesiątych i później widzimy na portretach królewicza w obfitych, wysokich perukach à la lion. Jakub Sobieski portretowany był przede wszystkim w zbroi, modnym akcentem na jego wizerunkach jest fryzura oraz wyłożony na pancerz krawat o obszytych koronką końcach.
Warto przeczytać: link, link, link.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.