Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Heinrich Schwarzwaldt, rajca gdański, Andrzej Stech, 1682, Muzeum Narodowe w Gdańsku
Portretowany ubrany jest w czarny szustokor uszyty z sukna lub aksamitu, pod nim widoczna jest wzorzysta, biało-złota jedwabna kamizelka. Tą samą tkaniną podszyte są wywinięte mankiety szustokora. Szustokor był męskim ubiorem wierzchnim, długim do kolan, dopasowanym do sylwetki górą, dołem mniej lub bardziej rozszerzany. Nie miał kołnierza, a długość i szerokość rękawów zmieniały się zależnie od mody. Przedstawiony na portrecie szustokor jest lekko poszerzony dołem, ma prawdopodobnie dość wąskie rękawy. Zarówno ubiór wierzchni, jak i kamizelka są zapinane na małe, prawdopodobnie metalowe guziczki, naszyte gęsto jeden obok drugiego. Kamizelka jest zapięta od góry do –prawdopodobnie- dołu, tymczasem szustokor zapięty jest tylko na kilka guziczków poniżej talii, aby eksponować piękną i luksusową tkaninę kamizelki. Rzędy guziczków zdobią również boczne rozcięcia szustokora oraz otwory poziomo wszytych kieszeni, pojawiają się prawdopodobnie także przy rozcięciu pół z tyłu. Górny brzeg umieszczonych nisko kieszeni zdobią pionowe naszycia ze złotego sznureczka lub też haftowane nicią metalową imitacje zapięcia. Spod mankietów szustokora wysuwają się koronkowe mankiety koszuli. Tą samą igłową koronką dekorowany jest na końcach biały krawat z cienkiego płótna, przewiązany kokardą z czerwonej rypsowej wstążki.
Warto przeczytać: link, link, link, link.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.