Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Maria Anna d’Arquien Wielopolska, nieokreślony malarz francuski, 4. ćw. XVII w., Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
Siostra królowej Marii Kazimiery sportretowana została w ubiorze składającym się z wierzchniej sukni i noszonego pod nią stanika i spódnicy. Stanik jest uszyty ze złotolitej jedwabnej tkaniny i jest mocno usztywniony fiszbinami. Brzegi głębokiego dekoltu zdobi dekoracyjna taśma oraz klejnoty. Wokół dekoltu widoczna jest biała koronka, która stanowi wykończenie wycięcia koszuli. Suknia wierzchnia uszyta jest z ciemnobłękitnej wzorzystej tkaniny. Jest otwarta z przodu, a jej krój przypomina formą krój męskiego robdeszanu. Forma obu ubiorów inspirowana była dalekowschodnimi ubiorami, które trafiały do Europy od połowy XVII w. za sprawą Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Rękawy sukni są dość luźne, rozszerzają się ku dołowi, z przodu sięgają łokcia, z tyłu są wydłużone. Spod rękawów sukni widoczne są szerokie rękawy białej koszuli, zakończone koronkowymi agażantami. Odchylone poły sukni ukazują jedwabną czerwoną podszewkę. Suknia mogła być zapięta w talii lub nie. Niestety na portrecie niewidoczna jest również noszona pod nią spódnica. Podobnie jak inne spódnice z tego czasu była zapewne fałdzista, z tyłu mogła przechodzić w niewielki tren. Uszyta być mogła z innej niż suknia wierzchnia tkaniny, prawdopodobnie również wzorzystej.
Warto przeczytać: link.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.