Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Portret Marii Róży i Rozalii Marii (?) Kronenberg z psem, Józef Simmler, 1860, Muzeum Narodowe w Warszawie
Sześcioletnia Maria Róża Kronenberg (1854-1944) ukazana została w białej bawełnianej sukience przepasanej szarfą z jedwabnego różowego atłasu zawiązanej na kokardę. Prosto krojony stanik został mocno przymarszczony przy dekolcie i w talii, gdzie wszyty jest w pasek szeroki na około trzy centymetry, zapewne zapinany z tylu na płaski guziczek z pętelką. Szeroki, odsłaniający ramiona dekolt obszywa wąska listewka z tej samej tkaniny, tworząca kanalik, w który wciągnięty jest sznureczek zawiązywany na plecach. Krótkie rękawki mają formę podwójnych, szerszych u góry falbanek ujętych na ramionach w obfite, również bawełniane, białe kokardy. Suto marszczona spódniczka za kolano została skrojona prosto i ozdobiona pięcioma poziomymi plisami przedzielonymi węższymi pliskami w sekcjach po trzy (mogą to być również wstawki z białej bawełnianej taśmy w przezroczyste i nieprzezroczyste pasy). W ten sam sposób dekorowane są falbanki tworzące rękawy. (Tego typu sukienka przechowywana jest m.in. w zbiorach Philadelphia Museum of Art link. Fason ten był bardzo popularny w latach 50. XIX wieku dla letnich bawełnianych sukienek dziewczęcych, również z tkanin w drobne kwiatowe wzory lub paski, np.
O kształcie stroju decyduje bielizna. Dziewczynka powinna mieć na sobie bawełnianą koszulkę wszytą w niewielki, zapewne koronkowy, karczek z owalnym, szerokim dekoltem i krótkimi rękawami.
Na koszulkę zakładane są pantalony do kolon wszyte w pasek zapinany po bokach na guziki, których nogawki mogą być wykończone wąskimi pliskami i pasmanterią zdobioną haftem angielskim. Kształt spódnicy nadawała szeroka biała płócienna halka wykończona np. haftem angielskim i poziomymi pliskami, również wszyta w masek z przodu tworzący niewielki szpic. Stroju dopełniają białe krótkie skarpetki i szare jedwabne buciki z cholewką zapinaną na cztery guziczki.
Młodsza siostra, zapewne trzyletnia Rozalia Maria Kronenberg (1857-1940) – zgodnie z sięgająca XVII wieku tradycją, karzącą ukazywać małe dzieci w białej bieliźnie o charakterze „antykizujących”, odsłaniających ciało tunik – przedstawiona została jedynie w koszulce wykończonej przy dekolcie koronką. Zbliżoną koszulkę może mieć na sobie Maria Róża.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.