Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Portret chłopca w dużym kapeluszu, Marceli Nałęcz-Dobrowolski, 1898, Muzeum Narodowe w Warszawie
Nieznany chłopiec w wieku około siedmiu- ośmiu lat sportretowany został w letnim marynarskim ubranku, uszytym zapewne z bawełnianego płótna lub cienkiego drelichu i składającym się z bluzy, podkoszulki z wkładką osłaniającą wycięcie przy szyi i krótkich spodenek. (Kolor różowy zarezerwowany był wówczas dla strojów chłopięcych.) Podobny różowy trzyczęściowy komplet, choć przeznaczony dla młodszego dziecka, zachował się w zbiorach Philadelphia Museum of Art (link). Bluza przedstawiona na portrecie ma jednak nieco odmienny, luźniejszy fason (podobne bluzy proponowało – czytane i prenumerowane również w polskiej Galicji – czasopismo „Das Blatt der Hausfrau. Oesterr.-Ungar. Zeitschrift für die Angelegenheiten des Haushaltes, sowie für Mode, Kindergarderobe, Wäsche und Handarbeiten“, 1897-1898, s. 734 i 1020). Na ramionach układana jest w kontrafałdy i zbluzowana nad usztywnianym białym paskiem przytrzymywanym po bokach przez szlufki, a z przodu lekko opuszczonym. Paski tego typu zapinano np. na jeden lub dwa guziczki. W tym wypadku ujęty jest też przez pojedynczą szlufkę z przodu. Wydaje się, że po środku przodu znajduje się kryte zapięcie sięgające od pasa w górę. Rękawy są lekko zmarszczone na ramionach i wykończone białymi, płóciennymi mankietami (zob. „The Delineator”, 1905, sierpień, s. 223, nr 8605, link; “The Delineator”, 1903, listopad, s. 729, nr 7171, 7174).
Główną ozdobę bluzy stanowi szeroki kwadratowy marynarski kołnierz z białego płótna obszyty podwójną różową lamówką, który powinien być dopinany do bluzy na guziki („Das Blatt der Hausfrau. Oesterr.-Ungar. Zeitschrift für die Angelegenheiten des Haushaltes, sowie für Mode, Kindergarderobe, Wäsche und Handarbeiten“, 1897-1898, s. 779).
Trójkątne wycięcie przy szyi może być osłonięte podobną wkładką (tzw. plastronem), jak w przypadku ubioru z Philadelphia Museum of Art, która mocowana jest na tasiemki przebiegające wokół pach i ma zapinany z tyłu kołnierzyk stójkę. W latach 90. XIX wieku tego typu wkładki często też dopinano lub doszywano do płóciennej podkoszulki zapinanej na plecach na guziki („Das Blatt der Hausfrau. Oesterr.-Ungar. Zeitschrift für die Angelegenheiten des Haushaltes, sowie für Mode, Kindergarderobe, Wäsche und Handarbeiten“, 1897-1898, s. 779 i 1020).
Stosunkowo wąskie spodnie do kolan bez mankietu z przodu doszywane były do podkoszulki, a z tyłu podpinane do niej na guziki („Das Blatt der Hausfrau. Oesterr.-Ungar. Zeitschrift für die Angelegenheiten des Haushaltes, sowie für Mode, Kindergarderobe, Wäsche und Handarbeiten“, 1897-1898, s. 779). Powinny mieć rozporek z przodu.
Letnie ubranko z bluzą o tego typu fasonie, choć z innym kołnierzem zachowało się w zbiorach McCord Museum (link).
Ubiór uzupełniają białe skarpetki i buciki ze skórzaną przyszwą i płócienną cholewką zapinaną na guziki oraz słomkowy kapelusz dużym rondem.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.