Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Portret księcia Karola Augusta saskiego z żoną Zofią [Luizą!] i córką, ok. 1792 [?], Anton Graff [kopia], Muzeum Narodowe w Warszawie
Sukienka około sześcioletniej księżniczki Karoliny Luizy (1786-1816) wydaje się być już nieco niemodna w latach 90. XVIII wieku. Strój ten jest bardzo charakterystyczny dla mody poprzedniej dekady (Starsza córka księcia zmarła w wieku 5 lat w 1784 roku, więc portret mógłby także ją przedstawiać, zwłaszcza, że na obrazie brakuje księcia Karola Fryderyka (1783-1853). Jednak ubiór samego Karola Augusta z długimi skórzanymi bryczesami odpowiada już modzie lat 90. XVIII wieku.). Sukienka z różowego atłasu ma suto marszczoną w talii i po bokach, lekko wydłużoną z tyłu spódnicę oraz sznurowany na plecach, głęboko wydekoltowany stanik zakończony w szpic z przodu i z tyłu. Stanik jest nieusztywniany, choć może mieć fiszbiny wzdłuż krytego sznurowania (sukienka dziewczęca o zbliżonym fasonie przechowywana jest w zbiorach Victoria & Albert w Londynie, link). Przód skrojony jest z jednej części; tył wraz z bokami prawdopodobnie z czterech – szwy na plecach układają się na kształt odwróconego trójkąta. Stanik powinien być podszyty lnianym płótnem; ze spódnicą jest on zszyty jedynie po bokach – przedni i tylny szpic zachodzą na nią swobodnie. Dekolt obszyty jest falbanką z delikatnej koronki valanncienes (zob. link).
A z przodu ozdobiony kokardą z białej atlasowej wstążeczki. Podobną koronką wykończone są wąskie rękawy do łokcia. Brzeg rękawa obszyty jest wokoło – ledwo widocznym – zmarszczonym u góry i u dołu przejrzystym mankietem o szerokości około pięciu centymetrów (takie obszycie ma sukienka dla młodszej dziewczynki z ok. 1780-1785 roku z Nationalmuseet w Kopenhadze, link).
Do mankietu doszyta jest falbanka z tej samej koronki. W ten sposób komponowano obszycia rękawów sukni w latach 60. XVIII wieku, z tym że zwykle wykonywano je z tej samej tkaniny, co cały ubiór (zob. link).
Zmarszczony w pasie fartuszek wykonany jest z delikatnego muślinu w muszki (drobne kropeczki) i obszyty delikatną koronką (zob. link. Prawdopodobnie z tego samego muślinu lub koronki wykonany jest naszyty na staniku trójkątny bawet, jaki widzimy na portrecie Meriel Legh i Dorothei Byrne z ok. 1750 roku (Tabley House Collection, link). Oryginalny dziecięcy koronkowy bawet zachował się w zbiorach Museum of Fine Arts w Bostonie (zob. link). Sukienka z lat 1775-1780 z podobnymi mankietami i bawetem przechowywana jest w zbiorach Victoria & Albert w Londynie (link).
Najprawdopodobniej księżniczka ma na sobie sznurówkę. W tym okresie nie była już ona jednak zbyt opresyjna, podobnie jak gorset dla dziewczynki z ok. 1770 roku przechowywany w Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze (link), który usztywniany jest fiszbinami jedynie wzdłuż brzegów poszczególnych części.
Nieodzowny element bielizny stanowi również lniana koszula z wąskimi rękawami, analogiczna w kroju do koszuli dorosłej kobiety (zob. link; link; link).
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.