Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Gottlieb Hochberg, Canutus, 1759, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Sześcio- siedmioletni chłopiec ukazany jest w ubiorze naśladującym strój dorosłego mężczyzny. Jednolity komplet składa się z szustokora do kolan, długiej kamizelki i spodni typu culottes, uszytych z granatowego aksamitu. Szustokor bez kołnierza o niezbyt szerokich połach rozchodzi się na piersiach, toteż sięgające tylko do linii kieszeni złote guziki i szerokie, obrobione złotą nicią dziurki (8 lub 9), pełnią jedynie dekoracyjną funkcję. Po trzy dziurki i odpowiadające im guziki zdobią także szerokie mankiety wykańczające rękawy oraz duże klapy od kieszeni, wycięte w ośli grzbiet i podszyte białym lnianym płótnem. Taką samą podszewką wykończony jest cały szustokor. Kamizelka do połowy uda ma łukowato skrojone poły, takie same klapy od kieszeni i analogiczne guziki i dziurki jak ubiór wierzchni. Tył uszyty jest najprawdopodobniej z lnianego płótna i może być regulowany. Dziecięca kamizelka o tym fasonie z ok. 1730-1740 przechowywana jest w zbiorach Colonial Williamsburg, zob. link). Analogiczny sposób wykończenia dziurek możemy zaobserwować z kolei w przypadku męskiej kamizelki ze zbiorów Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku link).
Sięgające do kolan spodenki wykończone są mankietem i rozporkami po bokach, które mogą być zapinane na trzy guziczki, podobnie jak w dziecięcych culottes Daniela Arnolda z 1761 ze zbiorów Metropolitan Museum of Art. link
Nie mają klapy, tylko rozporek i rozszerzany z przodu w szpic pasek zapinany na dwa guziki, a z tyłu regulowany sznurowaniem.
Ubioru dopełnia biała koszula z żabotem, wąskim halsztukiem i mankietami z delikatnego płótna, białe pończochy i czarne skórzane trzewiki z klamerką oraz odłożony na bok kapelusz tricorne z rondem obszytym od zewnątrz złotą kolbertyną, a w środku obrzeżonym strusimi piórami.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.