Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
« Powrót
Ludwika Karolina Radziwiłłówna, malarz czynny na dworze elektorskim w Królewcu, ok. 1675-1680, Muzeum Narodowe w Warszawie
Około dziesięcio- dwunastoletnia księżniczka przedstawiona została w sukni dorosłej kobiety, na której wysmakowany charakter wpływa ograniczenie zdobień i wyeksponowanie jedwabnej tkaniny o broszowanym wzorze złotych i srebrnych stylizowanych gałązek akantu rozmieszczonych naprzemiennie na koralowo-czerwonym tle (zob. link; link; link).
Choć w tym czasie w Paryżu modne już były suknie w formie jednolicie krojonych, dopasowanych zaszewkami płaszczy, wydaje się, że młodziutka córka Bogusława Radziwiłła ma na sobie strój o wcześniejszym fasonie. Składa się on ze stanika-gorsetu i podwójnej spódnicy (link; link).
Zakończony szpicem sznurowany z tyłu stanik jest całkowicie przefiszbinowany i dopiero po zszyciu pokryty tkaniną dekoracyjną. Nie zaznaczono jednak szwów, które w większości tego typu staników podkreślano przez naszycie pasmanterii (zob. link). Przód gorsetu Radziwiłłówny zdobi biżuteryjna zapona, co może wskazywać na to, że jego dwa przednie panele nie są u góry zszyte do końca, a jedyne spięte (niekiedy spinano ten sposób cały przód stanika, jak to widzimy na portrecie królowej Marii Kazimiery z 1676 roku).
Spod krótkich bufiastych rękawów widoczne są suto zmarszczone, sięgające za łokieć rękawy koszuli, wykończone podwójną koronkową falbaną. Również wokół dekoltu widoczna jest koronkowa falbana otaczająca wycięcie koszuli.
Zarówno stosunkowo wąska spódnica spodnia, jak i rozcięta spódnica wierzchnia uszyte są z tej samej tkaniny. Zapewne wydłużona z tyłu spódnica wierzchnia podszyta gładkim czerwonym jedwabiem jest drapowana i starannie podpięta na biodrach, zgodnie z wzorami lansowanymi przez francuskie ryciny żurnalowe w „Recueil des modes de la cour de France” (link; link).
<
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.