Synowie króla Jana Sobieskiego: Aleksander, Konstanty i Jan, artysta nieokreślony, 1685, Muzeum Narodowe w Krakowie
Główna Konkurs Dziecko Ubiory dziecięce Moda XVII w. Moda XVIII w. Moda XIX w. Tkaniny Rekonstrukcje Inne
Moda XVIII w.
Moda rokokowa
Styl życia
Higiena i kosmetyka rokoka
Robe à la française
Bawety
Sznurówka
Rogówka
Wykwintne koronki
Angażanty
Koronki
Fichu
Akcesoria mody damskiej
Fryzury i nakrycia głowy
Biżuteria
Wachlarze
Rękawiczki
Torebki
Pantofelki i pończochy
Garderoba damska
Ubiór codzienny
Dezabil
Caraco
Robe à la polonaise
Robe à la anglaise
Szustokory
Habit à la française
Hafty i guziki
Fraki
Akcesoria mody męskiej
Fryzury i nakrycia głowy
Wykwintne koronki
Kamizelki
Culotte
Pończochy i pantofle
Garderoba męska
Robe de chambre
Moda sportowa w XVIII wieku
Robe à la anglaise
Ewa Orlińska-Mianowska
Mniej oficjalny charakter od sukni à la française miały suknie angielskie, które pojawiły się w latach 80. XVIII wieku. Szyto je z tkanin o jasnych kolorach: kremowym, różowym, w deseń swobodnie rozrzuconych gałązek kwiatowych. Czasami noszono ją bez panier osiągając okrągły kształt przez drapowanie spódnicy. Fałdy spódnicy z tyłu podnoszono na specjalnych poduszkach. Suknia angielska nie miała również fałdy a’ la Watteau: tył stanika przylegał ściśle do gorsu, a sznurowanie z przodu przykrywano zakładką. Kliny stanika krojono oddzielnie i zszywano z płócienną podszewką, po czym dopiero łączono je ze sobą. Środkowe kliny pleców były najdłuższe i wchodziły ostro między spiętrzone na poduszkach fałdy spódnicy.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat