Synowie króla Jana Sobieskiego: Aleksander, Konstanty i Jan, artysta nieokreślony, 1685, Muzeum Narodowe w Krakowie
Główna Konkurs Dziecko Ubiory dziecięce Moda XVII w. Moda XVIII w. Moda XIX w. Tkaniny Rekonstrukcje Inne
Moda XVIII w.
Moda rokokowa
Styl życia
Higiena i kosmetyka rokoka
Robe à la française
Bawety
Sznurówka
Rogówka
Wykwintne koronki
Angażanty
Koronki
Fichu
Akcesoria mody damskiej
Fryzury i nakrycia głowy
Biżuteria
Wachlarze
Rękawiczki
Torebki
Pantofelki i pończochy
Garderoba damska
Ubiór codzienny
Dezabil
Caraco
Robe à la polonaise
Robe à la anglaise
Szustokory
Habit à la française
Hafty i guziki
Fraki
Akcesoria mody męskiej
Fryzury i nakrycia głowy
Wykwintne koronki
Kamizelki
Culotte
Pończochy i pantofle
Garderoba męska
Robe de chambre
Moda sportowa w XVIII wieku
Fryzury i nakrycia głowy
Monika Janisz
Po kornetach na ostatku nastały szeniony; były to czapki haniebnie wysokie, z płótna szyte, bawełną albo i pakułami wypchane, głowę dwa razy tak wysoką, jak była naturalna, czyniące. Te szyniony wsadziwszy na wierzch głowy, okrywały dokoła włosami z przodu i z tyłu, gładko w górę wymuskanymi i wypudrowanymi, a której nie wystarczały samorodne włosy, przybierały do nich innych takiego koloru, jakie miała która z przyrodzenia
J. Kitowicz
Niezwykłe bogactwo i różnorodność form charakteryzowały fryzury kobiece. Na początku wieku jeszcze niskie, potem z każdym dziesięcioleciem stawały się coraz wyższe i obfite. Wymagały własnych bujnych włosów lub noszenia peruk. Fryzury dekorowano wstążkami, koronkami, zwojami muślinu, klejnotami, fryzowanymi piórami, kwiatami, owocami, porcelanowymi figurkami, a nawet modelami okrętów. Nazwy fryzur i występujące w nich elementy upamiętniały aktualne wydarzenia, od zwycięskich bitew po przedstawienia operowe.
Po kołpaczkach, niedługo zarzuconych, nastała moda kornetów wielkich, najeżonych na drutach, w których modnym damom było ciepło, choć w trzaskący mróz, bo moda grzała; wszakże do tego ciepła modnego przybierały na głowę czapeczki małe płócienne, przeszywane, białe, ogromności żydowskich krymek, te zaś sztucznie włosami swymi przykrywały tak, iż kornet zdał się siedzieć na gołej głowie. Takie kornety wywożono z Paryża, a na wzór paryskiego upinano podobne w Warszawie, skąd rozchodziły się po całym kraju.
J. Kitowicz
Kobiety wszystkich stanów nosiły odpowiednie na porę dnia i okoliczności czepce. W pierwszej połowie XVIII wieku panie wkładały niewielkie koronkowe czepki ozdobione wstążkami. W latach 80. XVIII wieku osiągnęły one znaczną wielkość i wysokość, szyto je z batystu, koronki, zdobiono wstążkami, piórami, bukiecikami kwiatów. Od nazwy specjalnej tkaniny, z której je wykonywano, określano je bonetami. Podobnie jak fryzury, zdobiły je często dekoracje nawiązujące do bieżących wydarzeń politycznych i kulturalnych. Obok czepców elegantki nosiły również do sukien angielskich kapelusze wykonane ze słomki lub jedwabiu, ozdabiane piórami, kwiatami i wstążkami. W Polsce charakterystycznym nakryciem głowy mieszczek były również czepce o trójdzielnej formie, szyte ze wzorzystych tkanin i haftowane złotymi nićmi.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat