Stanisław Kostka Potocki, Jacques Louis David, 1781, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Główna Konkurs Sport i rekreacja Moda i obyczaje XVII w. Moda i obyczaje XVIII w. Moda i obyczaje XIX w. Sztuka krawiectwa
Sztuka krawiectwa
Bielizna
Nauka sztuki krawiectwa damskiego
Wykroje
Opracowanie wykroju
Drukowanie
Porównanie wymiarów
Dopasowanie wymiarów
Krojenie
Spódnica
Stanik i suknia
Szycie
Bielizna 1860 – 1910
Katarzyna Janiszewska
Zaczyna się skromnie – od empirowej sukienki koszulki. Potem strój zaczyna się komplikować. Wkraczając w biedermeier, wzbogaca się o kolejne elementy, majestatycznie przekształca w krynolinę, którą następnie redukuje do turniury, by chwilę później pozbyć się także i jej, tworząc obcisłą formę princesse. Nie trwa to długo – powraca w zmienionej formie turniura. Z chwilą zniknięcia tego stelażu dla odmiany puchnie góra sylwetki – w rękawach, by następnie przejść płynnie w secesyjną linię kobiety-kwiatu. Znużenie ozdobnością prowadzi ubiór prosto do XX-wiecznej prostoty Art Deco. Wszystkie te zmiany wymagały odpowiedniej bielizny, która pozwoliłaby uzyskać modny efekt.
Podstawą była koszula. Owa „bliska ciału koszula” sięgała zazwyczaj do kolan. Gors (góra koszuli ) był na ogół zdobiony. Do wyboru były hafty, pliski, falbanki, koronki, itp. Niekiedy stosowano kilka elementów na raz, zależało to od zamożności lub pracowitości właścicielki. Wzory „garnirunku” (zdobienia, przybrania) bielizny podawały ówczesne pisma z modą. Koszulę marszczono na biuście. Dekolt był dość szeroki i zazwyczaj ściągany sznureczkiem. W wersji dziennej ściągnięcie troczka zmniejszało dekolt, przy sukniach balowych rozsuwano go na całą szerokość, aby nie był widoczny spod sukni z dużym wycięciem. Często, zwłaszcza w wyprawach ślubnych, pojawiają się zestawy złożone z koszuli, majtek, stanika gorsecikowego, a czasem także ze „spódniczki białej” (halki), o wspólnym typie zdobienia.
Drugą rzeczą, którą nakładano, były majtki. Właściwie były to dwie oddzielne nogawki połączone paskiem. Pasek był z przodu gładki, aby zbytnio nie poszerzał talii, tył natomiast ściągano na troczek, regulując obwód pasa. Paska na ogół nie zdobiono, przybierano za to doły nogawek. Najczęściej wkładano koszulę do majtek, co znalazło swoje odbicie w garnirowaniu – nie opłacało się ozdabiać czegoś, co było zakryte. Widoczne części to gors i rękawki koszuli, dół majtek oraz dekolt i rękawki stanika na gorset. Jednak czasami pojawiała się koszula ze zdobionym dołem (chemise-jupon), wtedy majtki zakładano pod nią. W latach pięćdziesiątych XIX wieku pojawia się tzw. kombinacja, czyli połączenie koszuli i majtek (to był ten ubiór z klapką z tyłu!).
Kolejnym elementem jest gorset – podkreśla biodra, ściska talię, podnosi biust. W tym okresie gorsety były dość krótkie. Aby gorset „nie ranił” sukni, a także jako kolejną warstwę chroniącą suknię od potu, noszono stanik gorsecikowy. Zimą zakładano dodatkową spódniczkę, dość krótką i wąską, najczęściej z ciepłej flaneli. Była noszona, zanim jeszcze założono krynolinę, i miała dodatkowo ogrzewać użytkowniczkę. Krynolinę w wersji XIX-wiecznej wymyślono w 1855 roku. Wcześniej także noszono stelaże, a różniły się one od krynoliny nie tylko nazwą. Krynolina XIX-wieczna kilka razy przechodziła zmianę kształtu. Pierwsza zmiana był wynikiem poprzedzającej ją mody – od lat czterdziestych XIX wieku rośnie objętość dołu sukni, w połowie lat pięćdziesiątych dla odpowiedniej formy sukni zakłada się już kilka nakrochmalonych spódnic. Halki te równomiernie poszerzały sylwetkę dookoła. Pierwsza krynolina miała więc kształt półkuli. W latach 1858–1859 ma już bardzo duży obwód dołem. W pismach często pojawiają się zapowiedzi zmniejszenia obwodu „klatki” lub całkowitego jej odrzucenia. Jej zmierzch w tym kształcie przypada na ok. 1862–1863 rok, gdyż już od 1860 roku zaczęto modyfikować jej formę. Krynolinę zaczęto spłaszczać z przodu i delikatnie powiększać tyłem. Znów stopniowo powiększała swój obwód, by osiągnąć apogeum w latach 1865–1866 – płaska przodem, z tyłu szeroko rozpościerała się za właścicielką.
Na krynolinę zakładano halkę. Po pierwsze, by na sukni nie odznaczały się tak bardzo druty. Po drugie, by suknia lepiej się układała. Po trzecie, w wypadku sukienek z cienkich tkanin, aby nie było widać krynoliny. Czasem była to tzw. spódniczka spodnia, widoczna, gdy do wyjścia na ulicę podpinano suknię wierzchnią.
Od roku 1868 dość często eksperymentowano z krynoliną. Dodawano wzniesienia bokami, tak by przypominały rokokowe panier, to wypiętrzano stelaż tyłem dla lepszego układu fałd, to znowu rezygnowano z niej. Stopniowo jednak redukowano jej obwód dołem, tak że ostatecznie składała się tylko z kilku niezbyt szerokich dolnych obręczy, zawieszonych na taśmach. Ostatecznie bój o kolejny kształt sylwetki wygrała turniura. Występowała w kilku odmianach: krynolina z dobudowanym na stałe stelażem wypiętrzającym tył; jako zestaw dwóch elementów noszonych razem – mała krynolina i turniurka, lub w wersji najskromniejszej – turniura noszona do halki.
Koszula, pantalony, stanik gorsecikowy pozostają bez zmian, mają formę kroju bardzo podobną do tej z czasów krynoliny. Wraz z krojem spódnicy sukni zmienia się także krój halki – przedni i boczne bryty kliniaste, ze sporo rozszerzonym dołem, oraz tylny bryt w formie silnie marszczonego górą prostokąta.
Od 1875 roku turniura zmniejsza się, aż w końcu zostaje porzucona na rzecz obcisłej sukni princesse. Tylny bryt spódnicy ściągnięto w kolanach, natomiast jego dół rozszerzał się wachlarzowato w tak ukochany w tamtych czasach tren (najmodniejszy był w formie „ogona gołębia”). Oczywiście nie każda kobieta mogła się pochwalić idealną sylwetką, nie każdej odpowiadał „nieprzyzwoicie” obcisły fason princesse, co sprawiło, że niekiedy używano szczątkowej formy turniury. Na ogół jednak zamiast niej noszono odpowiednią halkę.
Zmianie uległa także reszta bielizny. Koszule miały bogate zdobienia, ale już nie były tak szerokie i tak silnie marszczone na gorsie. Obcisłość sukni wymusiła zwężenie majtek. Częściej pojawiały się w użyciu kombinacje: koszuli z majtkami i koszuli z halką.
Halka również się przeobraziła. W talii musiała przylegać do sylwetki, więc szyto ją z wąskich klinów lub z szerokim karczkiem, a wokół dołu biegła falbana, często bogato zdobiona, która miała pomóc w lepszym układaniu się sukni wierzchniej. Często istniała możliwość doczepienia do halki trenu, aby ochronić ogon sukni wierzchniej od kurzu i brudu ulicy.
Zmianie uległ także kształt gorsetu. Krynolina poszerzała sylwetkę od talii, więc istotne było ściśnięcie góry sylwetki. W wąskich sukniach lat 1875–1882 piękny kształt miały mieć też biodra, więc gorset uległ wydłużeniu.
Od 1880 roku pojawia się znacznie więcej krótkich spódnic, bez trenu. Następuje powolne znużenie wąską modą i w 1882 roku powraca turniura. Różni się od swojej poprzedniczki sposobem, w jaki ma wpływać na kształt kobiecej sylwetki. Pierwsza turniura wywodziła się z krynoliny – spódnice i halki krojono z klinów, wąskich górą, szerokich dołem, co równomiernie poszerzało dół sukni. Druga turniura wywodziła się z wąskiej mody sukni princesse, więc spódnicę krojono z klinów, które tylko lekko rozszerzały się dołem – przód i tył sylwetki były wąskie, za to gdy patrzyło się na to z boku, tył przybierał kształt półki. Reszta bielizny nie uległa większym zmianom.
Jak każda rzecz w modzie, turniura też się znudziła. Ostatecznie znikła w 1890 roku. Przez kilka lat sylwetka kobieca miała niemal naturalny kształt. Ale spódnica znów zaczęła się rozszerzać dołem, a rękawy górą. Sylwetka z 1895 roku ma już dzwonowatą spódnicę, krojoną z koła (a co za tym idzie, taką samą halkę z falbaną na dole), oraz wielkie, bufiaste rękawy. Moda wymuszała na kobietach wąską talię, a nowy kształt gorsetu właśnie ją podkreślał. Ogólne poszerzenie sylwetki górą powoduje, że modny staje się duży biust. Pojawiają się pierwsze „biustonosze”, czy raczej stelaże powiększające sam biust, takie dzisiejsze push up. Koszule mają niespotykane wcześniej szerokie falbany przy dekoltach.
Jednocześnie feministki nawołują do reformy ubioru. Pojawia się suknia reformowana, luźna, najczęściej odcinana pod biustem. Pojawia się również odpowiednia do niej bielizna – luźna koszula, luźna kombinacja. Reformowany był nawet gorset lub, o zgrozo!, w ogóle z niego rezygnowano. Strój ten zyskał popularność jako strój domowy, nieformalny.
Na przełomie wieków następuje kolejna zmiana. Rękawy tracą olbrzymie bufy, stanik sukni zyskuje „odwłok osy”, a spódnica opina biodra. Spódnice – i halki – znów są krojone z klinów, obcisłe w talii i na biodrach, rozszerzają się dopiero powyżej kolan i układają kloszowo wokół stóp. Zmienia się nie tylko halka, ale i stanik gorsecikowy. Podobnie jak suknia, on także zyskuje „odwłok osy”. Gorset przegina ciało kobiety w modną sylwetkę w kształcie litery S: biust wypycha w przód, ściska talię, a biodra kieruje do tyłu.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Deklaracja dostępności Wilanów dla Młodych Talentów

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Wilanów dla Młodych Talentów.

  • Data publikacji strony internetowej:
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest niezgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Treści niedostępne

  • Brak opisów alternatywnych do treści nietekstowych (np. zdjęć i ilustracji). Brakujące opisy są systematycznie uzupełniane. (1.1.1, A)
  • Treści na stronie nie mają jasnej struktury (nieprawidłowe użycie znaczników semantycznych) (1.3.1, A)
  • Strona jest oparta na tabeli i przez to nie jest zrozumiała dla osób z niepełnosprawnością wzroku (1.3.2, A)
  • Miejscami nie jest zapewniony wystarczający kontrast minimalny. (1.4.3, AA)
  • Przy powiększeniu do 200% tekst źle się wyświetla i w ogóle nie ma możliwości odczytania tekstu po prawej stronie (1.4.4, AA)
  • Jednoznakowych skrótów klawiszowych nie można wyłączyć ani przemapować. (2.1.4, A)
  • Brak możliwości pominięcia pewnych bloków strony. Nie działają skróty klawiaturowe. (2.4.1, A)
  • Tytuł jest identyczny na podstronach i na stronie głównej. (2.4.2, A)
  • Nie wszystkie elementy aktywne są opisane albo nie zawsze opis jest jednoznaczny. (2.4.4, A)
  • Stronę w danym serwisie można zlokalizować tylko za pomocą jednego sposobu. (2.4.5, AA)
  • Brak nagłówków (2.4.6, AA)
  • Brak znacznika lang="pl" (3.1.1, A; 3.1.2, AA)
  • Brak identyfikatorów bądź unikalnych identyfikatorów. (4.1.1, A)

Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności

  • Deklarację sporządzono dnia:
  • Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia:

Deklarację sporządzono na podstawie oceny podmiotu zewnętrznego przeprowadzonej przez Spółdzielnia Socjalna FADO.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

  • Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Maria Zielińska.
  • E-mail: mzielinska@muzeum-wilanow.pl
  • Telefon: 785905734

Każdy ma prawo:

  • zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.

Żądanie musi zawierać:

  • dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
  • wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
  • wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.

Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie będzie możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może tą samą drogą złożyć skargę w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej.

Skargi i odwołania

Po wyczerpaniu wskazanej procedury skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Pałac
  • Parking i najbliższy przystanek znajdują się w odległości ok. 300 m od pałacu.
    Z pobliskich przystanków autobusowych oraz parkingu do pałacu prowadzi kilka dróg. Bezpośrednio do muzeum dochodzi się po nierównej nawierzchni, która częściowo składa się z kamieni polnych (tzw. kocie łby), częściowo jest to nawierzchnia HanseGrand. 
  • Ze strony muzeum można pobrać plan pałacu i ogrodów z zaznaczonymi trudnościami oraz udogodnieniami architektonicznymi. Na planie zaznaczone są najwygodniejsze trasy dojścia do pałacu z najbliższych przystanków autobusowych oraz z parkingu.
  • Najdogodniejszym przejściem są pasy z sygnalizacją świetlną znajdujące się przy barze McDonald. Przechodzimy na drugą stronę ulicy, dochodzimy do ogrodzenia, po czym kierujemy się w prawo i cały czas idziemy prosto chodnikiem. Po drodze po lewej stronie mijamy szereg budynków oraz kościół, za którym zaczyna się teren muzeum.
  • Opis dojścia z pętli autobusowej do kasy a następnie do pałacu dostępny jest również w formacie tekstowym oraz jako opis słowny w formacie mp3.
  • Kasa muzeum znajduje się w budynku przy ul. St. Kostki Potockiego. Do środka wchodzi się po schodach. Dla osób z trudnościami w poruszaniu się przed kasą umieszczony jest słupek ze specjalnym przyciskiem. Po naciśnięciu przycisku pracownik kasy zgłosi się do Państwa.
  • Wejście do pałacu dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową znajduje się w prawym skrzydle pałacu (od Sieni Zielonej).
  • Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dostępne są parter pałacu oraz park. Muzeum dysponuje rampami rozkładanymi ułatwiającymi wjazd i wyjazd z pałacu oraz poruszanie się po parterze pałacowym. WAŻNE! Ze względu na historyczny charakter miejsca jeszcze nie wszystkie progi zostały usunięte, a długość ramp, jakie możemy zastosować w obecnych warunkach, pozwala na osiągnięcie kąta nachylenia przy wjeździe i wyjeździe wynoszącego 24%.
  • Uwaga! Ze względu na przejściowe trudności techniczne osoby poruszające się na wózkach elektrycznych czasowo nie mają możliwości wjazdu do pałacu. Niedogodności zostaną jak najszybciej usunięte.
  • Pierwsze piętro pałacu i Sala Uczt oraz poziom -1 nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową, w szczególności poruszających się na wózkach.
  • W każdym pomieszczeniu w pałacu znajduje się krzesło, z którego może skorzystać osoba potrzebująca odpoczynku.
  • W Galerii Północnej, Galerii Południowej oraz w Salonie Malinowym przygotowane zostały dodatkowe miejsca do siedzenia.
  • Toaleta dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich znajduje się w Ogrodzie Różanym.
  • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Oranżeria
  • Dla osób zwiedzających dostępny jest wyłącznie poziom 0.
  • Do wejścia dla zwiedzających prowadzą stopnie o łącznej wysokości 36 cm. Dodatkowo przy wejściu znajduje się próg o wysokości 6 cm. Muzeum dysponuje rampami rozkładanymi ułatwiającymi wjazd i wyjazd z Oranżerii.
  • Przestrzeń w Oranżerii jest duża i dostępna dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Pompownia
  • Budynek Pompowni nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
  • Do budynku prowadzi droga pokryta nierówną nawierzchnią. Przestrzeń przed budynkiem jest wyłożona kostką granitową o łupanej nawierzchni.
  • Przed drzwiami wejściowymi znajduje się próg o wysokości 7 cm.
  • Wewnątrz budynku ze strefy wejściowej do głównej powierzchni Pompowni, w której odbywają się warsztaty, prowadzą schody (do pokonania jest 85 cm). W chwili obecnej nie ma możliwości pokonania tych schodów. Zgodnie z zaleceniami audyty rozważany jest montaż podnośnika.
Villa Intrata
  • Dojście do budynku wyłożone jest nierówną nawierzchnią – granitowa kostka o powierzchni łupanej.
  • Budynek Villi Intraty nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich z powodu schodów, które znajdują się przy każdym z trzech wejść do budynku.
  • Dla budynku został wykonany audyt dostępności architektonicznej i pracujemy nad wdrożeniem optymalnego rozwiązania.
stat