Synowie króla Jana Sobieskiego: Aleksander, Konstanty i Jan, artysta nieokreślony, 1685, Muzeum Narodowe w Krakowie
Główna Konkurs Dziecko Ubiory dziecięce Moda XVII w. Moda XVIII w. Moda XIX w. Tkaniny Rekonstrukcje Inne
Moda XVII w.
Ubiory kobiece
Zarys mody francuskiej
Początek wieku ‒ ostatnie lata panowania hiszpańskiej mody
Lata 1620‒1635: Nowa swobodna sylwetka
Lata 1635‒1655: Czas eleganckiego umiaru
Lata 1660‒1685: Splendor dworskiej mody
Moda hiszpańska
Moda holenderska
Moda w pozostałych krajach zachodniej Europy
Kształty i sznurówki - dzieje gorsetu w XVII wieku
Ubiory męskie obce
Początek wieku- ostatnie lata panowania hiszpańskiej mody
Lata 1620-1645 - nowa swobodna sylwetka
Lata 1650-1675 - czas dworskich ekstrawagancji
Lata 1675-1700 - czas dworskiego munduru
Moda holenderska
Wpływy mody francuskiej i holenderskiej w zachodniej Europie
Ubiory męskie polskie
Żupan
Delia
Ferezja
Bekiesza
Kontusz
Czechman
Kiereja
Moda i obyczaje na dworze królowej Marii Kazimiery
O gościach i obyczajach na dworze Jana III Sobieskiego
Bekiesza
Ewa Orlińska-Mianowska
Bekiesze były ubiorem typowo zimowym, podszywano je grubo futrem, przez co były obszerniejsze, choć niektórzy uważają, że z tyłu miały krój podobny do kontusza.
W latach trzydziestych XIX wieku były noszone w całej Europie i różne ich typy propagowały domy mody. Bekiesze były strojem rozpoznawczym zaangażowanej w ruchy narodowe młodzieży oraz niektórych formacji powstańczych w Polsce.
Trudno dziś dopasować do tej definicji ubiór pochodzący z jakiegoś XVII-wiecznego wizerunku. Bekieszę, być może, nosi Stanisław Kamieński na swoim wizerunku z 1694 roku, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Charakteryzuje ją futrzane podbicie i bramowanie futrem mankietów i kieszeni.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat