Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
Główna Konkurs Moda i obyczaje Ubiory polskie Ubiory obce Tkaniny Słownik Bibliografia Inne
Ubiory polskie
Galeria portretów
Ubiory męskie
O formie i kroju polskich ubiorów
Żupan
Delia
Ferezja
Bekiesza
Kontusz
Czechman
Kiereja
Pasy w męskim ubiorze polskim w XVII wieku
Biżuteria i ozdoby ubioru polskiego w XVII wieku
Znalezione pod podszewką
Tajniki malowanej rekonstrukcji
Kopia kaftana Jana III
Czechman
Ewa Orlińska-Mianowska
Ubiór między żupanem i kontuszem. Był raczej ubiorem wierzchnim, choć szyto go z lżejszych tkanin, i podobnie jak żupan nie miał rozcinanych rękawów. Dziś trudno uchwycić tę różnicę. Wzmiankowany w archiwach przykład takiego ubioru z XVII wieku jednak nie przetrwał do dziś. Możliwe, że jest nim ubiór z jedwabnego żółtego atłasu, przypisywany Stanisławowi Daniłowiczowi, znajdujący się w Krakowie, w Kolekcji Jana Matejki, który przez jednych określany jest jako żupan, przez innych natomiast jako kontusz.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat