Portret rodzinny Jana III,  Henri Gascar, 2 poł. XVII w. ,  Kraków, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu
Główna Konkurs Moda i obyczaje Ubiory polskie Ubiory obce Tkaniny Słownik Bibliografia Inne
Ubiory polskie
Galeria portretów
Ubiory męskie
O formie i kroju polskich ubiorów
Żupan
Delia
Ferezja
Bekiesza
Kontusz
Czechman
Kiereja
Pasy w męskim ubiorze polskim w XVII wieku
Biżuteria i ozdoby ubioru polskiego w XVII wieku
Znalezione pod podszewką
Tajniki malowanej rekonstrukcji
Kopia kaftana Jana III
Bekiesza
Ewa Orlińska-Mianowska
Bekiesze były ubiorem typowo zimowym, podszywano je grubo futrem, przez co były obszerniejsze, choć niektórzy uważają, że z tyłu miały krój podobny do kontusza.
W latach trzydziestych XIX wieku były noszone w całej Europie i różne ich typy propagowały domy mody. Bekiesze były strojem rozpoznawczym zaangażowanej w ruchy narodowe młodzieży oraz niektórych formacji powstańczych w Polsce.
Trudno dziś dopasować do tej definicji ubiór pochodzący z jakiegoś XVII-wiecznego wizerunku. Bekieszę, być może, nosi Stanisław Kamieński na swoim wizerunku z 1694 roku, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Charakteryzuje ją futrzane podbicie i bramowanie futrem mankietów i kieszeni.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat