Stanisław Kostka Potocki, Jacques Louis David, 1781, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Główna Konkurs Sport i rekreacja Moda i obyczaje XVII w. Moda i obyczaje XVIII w. Moda i obyczaje XIX w. Sztuka krawiectwa
Sport i rekreacja
Ubiory do polowań i jazdy konnej w XVII w.
Ubiory sportowe w XVIII w.
Sprawdź się!
Ubiory sportowe w XIX w.
Automobiliści
W goglach i prochowcu
Płaszcz duster i gogle
Modni automobiliści
Artyści a strój automobilowy
Wyścigi i rajdy
Cykliści
Panowie w pończochach
O amazonkach
Golfiści
Zielona kamizelka
Czerwony frak
Dobry styl
Raj bez Ewy
"Ikona" mody golfowej
Knickerbockers dla kobiet
Kobiecości na polach golfowych
Kąpielownicy
Dawni kąpielownicy i ich stroje
Kabiny i maszyny kąpielowe
Gorsety kąpielowe
Po I wojnie światowej
Krokieciści
Czerwony żakiecik
Krokiet
Kurtka Garibaldiego
Winslow Homer
II turniura
Ostatnie dobre lata
Łyżwiarze
Szkockie kratki i kożuszki
Dawni łyżwiarze
Ponętna nóżka
Gwiazdy łyżwiarstwa
Szermierze
Tenisiści
Wyścigi i rajdy
Pisząc o strojach automobilistów na koniec warto krótko wspomnieć o wyścigach samochodowych oraz rajdach i strojach jakie nosili ich uczestnicy. Jak pisze Lipoński: „Wyścigi samochodowe początkowo nie odróżniane od rajdów, rozgrywano na drogach publicznych w formie przejazdów między dwoma miejscowościami. Pierwszymi wyścigami we współczesnym sensie były zawody o nagrodę J. G. Benetta, ustanowione w 1900 a od 1903 rozgrywane na trasach zamkniętych, które stały się prototypami torów.” W tym samym okresie zaczęły powstawać również pierwsze tory wyścigowe m.in. w Broklands (Wielka Brytania) oraz w Indianapolis (USA). Lipoński zauważa, że: „Historia rajdów została zapoczątkowana pierwszymi zawodami samochodowymi.” Cechą charakterystyczną rajdów jest to, że: „Składają się z 2 faz: jazdy okrężnej lub dojazdowej, odbywanej na drogach publicznych przy normalnym ruchu z kontrolowanymi odcinkami czasowymi oraz z odcinków specjalnych na zamkniętych obwodach. Załoga samochodu składa się z 2 zawodników.”
W początkowym okresie wyścigów oraz rajdów samochodowych ich uczestnicy ubierali się na nie tak samo jak inni automobiliści, podstawę stanowił płaszcz typu duster, gogle oraz rękawice, które chroniły ręce przed poparzeniem od nagrzewającej się w czasie jazdy kierownicy. Tak przygoda spotkała słynną Hellé Nice, która w 1929 roku na torze w Montlhéry biła rekord szybkości: „Sześć. Siedem. Rozgrzana kierownica przepalała jej rękawiczki. Nagle poczuła zapach nieco innego dymu. Jej powieki zatrzepotały, mięśnie ramion naprężyły się, aż z pomrukiem ulgi zauważyła źródło smrodu- oparła udo o skrzynie biegów i materiał jej kombinezony zaczął dymić. Nieprzyjemne, ale nic strasznego.” Jak ukazuje wiele zachowanych zdjęć na przykład to zrobione krótko przed pobiciem rekordu szybkości przez Hellé w dwudziestoleciu międzywojennym najpopularniejszym strojem noszonym zarówno przez kobiety jak i przez mężczyzn biorących udział w wyścigach i rajdach był kombinezon, który szczelnie okrywał całe ciało. Do tego stroju zwykle noszono obcisłe czapki – pilotki oraz gogle. Sama Hellé chętnie do swojego białego kombinezonu zakładała twarzowy beret a na szyi wiązała kolorowe chusteczki. W ten sposób uwieczniono ją na wielu fotografiach: „Na zamazanych zdjęciach siedzi za kierownicą Millera, na głowie ma tylko beret. Widać, że dodała do swego wyścigowego kostiumu odrobinę kobiecości- skróciła rękawy i ozdobiła je kokardkami.” Widać, że kobiecy styl Madame Nice, którego znakiem rozpoznawczym były owe berety i kolorowe chusteczki podobał się i innym wielbicielkom automobilizmu i wyścigów np. słynnej olimpijce Halinie Konopackiej, która oprócz lekkiej atletyki uprawiała też tenis, narciarstwo i była pasjonatka automobilów.
Podsumowując, trzeba zauważyć, że pomimo, iż historia strojów automobilowych nie jest zbyt długa, to w tym krótkim okresie ulegały one ciekawym przemianom. Istotny jest również fakt, że duży wpływ na tworzenie owych strojów mieli wpływ wybitni artyści oraz artystki co przyczyniło się tylko do podniesienia ich poziomu estetycznego.
© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat